۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۲۱:۳۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

هیچ هنر و پدیده ای مانند خط در انتقال اندیشه ها تاثیر گذار نیست

هیچ هنر و پدیده ای مانند خط در انتقال اندیشه ها تاثیر گذار نیست

قزوین- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به گواهی تاریخ هیچ پدیده ای اهمیت خط و زبان را ندارد و اگر خط اختراع نشده بود افکار اندیشمندان به آیندگان منتقل نمی شد و تمدن به سمت کمال نمی رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران که در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد اظهار کرد: به گواهی تاریخ هیچ پدیده ای اهمیت خط و زبان را ندارد و اگر خط اختراع نشده بود افکار اندیشمندان به آیندگان منتقل نمی شد و تمدن به سمت کمال نمی رفت.

وی افزود: در اسلام خط در جایگاه والایی قرار گرفت به نوعی که همه هنرهای دستی از خط بهره مند شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: خوشنویسی از مهمترین هنرهای اسلامی محسوب می شود و هنرمندان نقش موثری در گسترش فرهنگ اسلامی داشتند و محفلی برای القا هنرهای دیگر شامل، شعر، صنایع دستی و معماری بوده است و برای همه افراد قابل استفاده و بهره مندی است.

وی بیان کرد: هیچ شهروندی نیست که از نقش های فیروزه ای مساجد لذت نبرد و به نظر می رسد هنر خوشنویسی قبل از هنر به معرفت نیازمند است و خوشنویسان به داشتن علم و معرفت و فضیلت شهره بوده اند و مقدمه هنر را می دانستند.

جنتی تصریح کرد:بسیاری از خوشنویسان درجه عالم و فقیه داشته اند و از آنجا که رونق و ماندگاری از هنر معرفت و تذهیب سرچشمه می گیرد روح الهی دارد و کهنگی در آن راهی ندارد اما باید مراقبت کرد تا معرفت در مسیر نشیب قرار نگیرد اما شما هنرمندان خوشنویسی شاهد بودید انجمن خوشنویسان دچار دوگانگی شد و با تلاش مستمر وزارت ارشاد و حوزه معاونت هنری بر این دوگانگی قالب شد و می بینیم همه اساتید خوشنویسی با یکدلی و همدلی این هنر قدسی را از بین می برند.

وی اظهارداشت: قزوین از دیرباز با وجود هنرمندان بسیار قطب خوشنویسی کشور بوده و در شعر و ادبیات و موسیقی نام آوران بسیاری را دیده و نام آورانی که منزلت این شهر را پررنگ کرده اند و تاکنون رجال و مشاهیر بزرگ و نام آوری در زمینه های مختلف علمی، هنری، ادبی از این سرزمین کهن برخاسته و هر یک توانسته اند با خلق آثار و اقدامات ارزشمند، تاثیری بسزا در پیشبرد فرهنگ ملی داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: شخصیت هایی چون شیخ طوسی، نجم الدین کاتبی، عبدالجلیل قزوینی، عمادالدین زکریای قزوینی، حمدالله مستوفی، عبید زاکانی، شهید ثالث، میرعماد استاد بزرگ خوشنویسی، ملا خلیل بن غازی قزوینی (ملاخلیلا) فقیه و مفسر دوره صفوی، عماد الکتاب خوشنویس چیره دست، سید اشرف الدین حسینی، عارف قزوینی، علامه علی اکبر دهخدا، علامه محمد قزوینی، علامه سید ابوالحسن رفیعی، ابوالحسن اقبال آذر، علامه قزوینی، سید محمد دبیر سیاقی، احسان اشراقی، همچنین  اساتیدی همچون میرعماد حسنی(استاد بزرگ خط نستعلیق)، میرزا محمد حسین عماد الکتاب قزوینی، میرزا محمد علی خیارجی قزوینی(اولین خوشنویسی که بسم الله را به صورت مرغ طغرا ترسیم کرد)، عبدالمجید طالقانی و ملک محمد قزوینی از دیگر خوشنویسان به نام قزوین هستند که می‌توان به گوهرشاد حسنی سیفی، میرابراهیم قزوینی، میرمحمد امین حسنی سیفی قزوینی و یحیی قزوینی اشاره کرد که هر کدام هنرمندان درخشانی هستند.

وی گفت: کتابت خوشنویس در ذات قزوین بوده است که باید در مسیر توسعه اقتصادی این دیار بهره برداری شود.

جنتی یادآورشد: خوشنویس قزوینی میرعماد قزوینی خط نستعلیق را که الهام بخش خوشنویسان است هیچ هنرمند خوشنویس یارای رقابت با وی را نداشته که قدرت خارق العاده و اعجاز میرعماد بودن آرزوی هر خوشنویسی است.

وی بیان کرد: استاد محصص نیز انجمن خوشنویسان را تاسیس کرد و به اعتبار آن خوشنویسی قزوین دوباره احیا شد و هم اکنون یکی از ارکان خوشنویسی قزوین به شمار می رود.

قزوین به طور ذاتی قطب خوشنویسی است

جنتی اضافه کرد: امروز در این محفل فرهنگی شاهد آئین پایانی چهارمین دو سالانه خوشنویسی هستیم که از سال ۸۸ تاکنون در این شهر هنرپرور و تاریخی برگزار شده  و هر دوره نسبت به گذشته رشد خوبی داشته که این روند بیانگر اهمیت این رویداد فرهنگی است.

وی گفت: این دوره از دوسالانه از موفق ترین دو سالانه هاست که با حضور۵۰۰ خوشنویس در یک فضای تاریخی برگزار شده و امیدواریم با خوشنویسی آیات قرآنی و غدیر این درخت تنومند پربارتر شود.

جنتی تصریح کرد: هر چند پایتخت خوشنویسی ایران زیباست اما نباید در چهارچوب نام بماند بلکه باید متولیان شهر و موسسات فرهنگی با یک هم اندیشی و طرح دقیق و کارشناسی زمینه تحقق این عنوان را فراهم کنند تا گردشگران در بدو ورود با دیدن معماری زیبای شهر و طراحی مفهوم زندگی در کالبد روح شهر با پایتخت خوشنویسی بیشتر آشنا شوند و لذت ببرند.

وی افزود: بناهایی چون مسجد جامع، خیابان سپه، سردر عالی قاپو، آب انبارها، موزه ها، عمارت چهلستون بیانگر تاریخ ارزشمند استان قزوین است که باید به آن بالید.

کد خبر 3770435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha